دسته بندی نشده

این سوسیس بندری که میلیون ها عاشق داره !

این سوسیس بندری که میلیون ها عاشق داره !

مردم دنیا, ساندویچ های مخصوص به خودشان را دارند ایرانی ها هم در این سال ها به فرهنگی از ساندویچ خوردن دست پیدا کرده اند که به غذاهای خاصی منجر شده است غذاهای خوشمزه ای که در هیچ جای دنیا رایج نیست و کم کم به فرهنگ آشپزی ایرانی اضافه می شوند

سوسیس بندری

وقتی می‌خواهیم درباره خوراک بندری صحبت کنیم، نمی‌شود که صحبت به سوسیس نرسد. سوسیس اولین‌بار در سال ۱۳۰۷ وارد ایران شده است، آن هم نه از جنوب که از شمال کشور و در بندر انزلی و بعدتر پایش به دیگر مناطق کشور باز شده است.

سوسیس از واژه لاتین salsus به معنی نمک‌زده پدید آمده است. کلمات کالباس و سوسیس از روسیه همراه با اصل این غذا‌ها وارد ایران شده است. خود روس‌ها کلمه سوسیس را از فرانسوی‌ها گرفته‌اند.

 

سوسیس شکل کوتاه‌شده «سوسیسون» (saucisson) فرانسوی است که در خود فرانسه به انواع کالباس خشک و دودی اطلاق می‌شود. به‌طور کلی به کالباس و سوسیس در فرانسه «شارکوتری» (charcuterie) می‌گویند که به معنای هر نوع کنسرو گوشت است که خام یا پخته، نرم یا خشک، چرب یا کم‌چرب، ساده یا دودی و… در روده حیوانات چهارپا به‌خصوص گوسفند نگهداری شود.

این طرز نگهداری گوشت از زمان باستان در چین، آسیای مرکزی، ایران، ترکیه، یونان و بسیاری از کشور‌های دیگر دنیا مرسوم بوده است. مرحوم نجف دریابندری در کتاب مستطاب آشپزی سیر تا پیاز درباره تهیه سوسیس و کالباس در ایران این‌طور نوشته است: «در ایران این کنسرو گوشت به چند صورت رواج داشته است و هرکدام نام خاص خود را داشته‌اند. در قرن‌های اخیر این کنسرو‌ها رفته‌رفته فراموش شده‌اند، ولی نام آن‌ها در ادبیات ما باقی مانده است. این نام‌ها عبارت‌اند از قورمه، سُختو (سُغدی)، جهودانه، زُناج، مُبار یا موبار، جگرآگَند یا چَرغَند (پاته جگر) و کَدَک.»

دریابندری بعد از بیان این اطلاعات و به‌عنوان شاهد مثال، چندبیت از اشعار بواسحاق اطعمه را ذکر می‌کند که شاعر قرن هفتم است و در وصف طعام‌ها شعر‌هایی آغشته به طنز می‌سروده است و ادامه می‌دهد: «منظور از آوردن این ابیات یادآوری این نکته است که آنچه امروز ما به نام‌های روسی و فرانسوی و آلمانی و انگلیسی، کالباس و سوسیس و فرانکفورتر و هات‌داگ و … می‌شناسیم، در فرهنگ خود ما هم سابقه دیرین دارد و واقعیت این است که نام این غذا‌ها همراه با شکل قدیم آن‌ها از یاد رفته است.»

تهیه سوسیس و کالباس در ایران به‌صورت کارخانه‌ای از سال ۱۳۰۷خورشیدی توسط یک فرد روسی بنام «افونامو» در بندر انزلی با یک ماشین کوچک و دستی شروع شد که روزانه احتیاجات عده‌ای از اتباع خارجی آنجا را تأمین می‌کرد.

 

در سال ۱۳۰۹خورشیدی شخص دیگری بنام لیشنیسکی از اهالی شوروی سابق در بندر انزلی کارخانه کوچکی را راه‌اندازی کرد که روزانه۴۰تا ۵۰ کیلوگرم کالباس تهیه می‌کرد. در سال۱۳۱۲ لیشنیسکی کارخانه خود را از انزلی به تهران منتقل کرد و با کمک آرزومان آوانسیان که در روسیه در کارخانه کالباس‌سازی کار کرده بود و یک شخص آلمانی دیگر، سوسیس و کالباس و ژامبون تولید می‌کرد.

سوسیس بندری یکی از مشهورترین غذاهای ایرانی است. درست از وقتی سوسیس وارد ایران شد، آبادانی‌ها آن را به این خوراک خوشمزه تبدیل کردند. برای درست کردن آن پیاز را خرد کرده و در روغن زیاد سرخ می‌کنند. بعد سوسیس را خرد می‌کنند و به پیازها اضافه می‌کنند. کمی رب‌گوجه را هم به همراه مقدار زیادی فلفل قرمز روی سوسیس‌ها و پیازها می‌ریزند. وقتی رب‌گوجه سرخ شد و به روغن افتاد، سوسیس‌بندری شما آماده شده است. می‌گویند هرچه سوسیس بندری تندتر باشد و هرچه پیازهای آن درشت‌تر باشد، خوشمزه‌تر است.رباط با شناخت صحیح ذائقه ایرانی ها به فرمولی خوشمزه برای تولید سوسیس بندری رسیده و همین موضوع باعث شده تا سوسیس بندری رباط یکی غذای پر طرفدار برای همه اونایی که میخوان از این طعم دلچسب لذت ببرند باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *